Famtour: entenda como funciona

Famtour - entenda o que é

Como profissional de turismo, você já deve ter ouvido falar e/ou participado de um famtour. Para o profissional do segmento de turismo, é uma maneira de conhecer de forma mais detalhada os produtos e serviços turísticos para oferecer aos clientes. 

O mercado brasileiro de turismo vem se tornando cada vez mais competitivo e com clientes cada vez mais exigentes no consumo. Empresas dos mais diversos segmentos do turismo agora investem em famtour para o desenvolvimento profissional de seus colaboradores, com o intuito de prestar um serviço de melhor qualidade aos seus consumidores.

Mas afinal, o que é o famtour?

Também conhecido como famtur, o Famtour é uma forma de promoção com o objetivo de apresentar e familiarizar o fornecedor do produto turístico. É um processo que consiste em trazer agentes de viagens para uma visita técnica exploratória, com o intuito de mostrar o que estão oferecendo ao cliente.

É uma forma de preparação onde os agentes de viagens têm a chance de conhecer os destinos, as suas oportunidades técnicas e turísticas, para que tomem mais conhecimento e segurança na hora de recomendá-los aos seus clientes. E o resultado é uma segurança maior na hora da venda do produto turístico pelos participantes do famtour.

A experiência prática é de extrema importância e não existe nada melhor para instruir e preparar um bom agente de viagens. O profissional tem outra percepção do destino turístico e passa mais confiança nas informações transmitidas ao cliente. É algo completamente diferente do que pesquisar os destinos pela internet. Diferença essa que é facilmente percebida.

Simplificando, o famtour se trata de visitas presenciais de familiarização do destino para agentes de viagens, visando capacitação na etapa de comercialização dos produtos turísticos. Portanto, ao estruturar essas visitas, deve-se estabelecer medidas que irão garantir a melhor realização de um ou mais roteiros de viagem.

Não há dúvidas de que a realização deve ser impecável para esse público, pois é preciso convencê-lo de que o destino turístico tem ótimo potencial. O famtour é uma etapa do turismo que mostra seus objetivos comerciais, pois é efetivo também como estratégia de marketing para a promoção do destino turístico e o relacionamento com o público alvo.

Receita de sucesso

O famtour tem dado muito resultado para o que se propõe. Tanto que, atualmente, é executado por entidades de renome. Inclusive para diversos públicos que não pertencem ao setor de turismo diretamente, como promotores e organizadores de eventos. O objetivo é mostrar a estrutura organizacional e a infraestrutura de um destino de negócios.

Na execução de um Famtour, é indicado que a oferta dos serviços de receptivo durante a visita seja realizada de forma aberta entre diversas empresas, para que não haja favorecimento nas vendas dos produtos turísticos da região a somente um fornecedor.

A contratação certa das empresas de receptivo é o primeiro passo para o sucesso da viagem. Ter fornecedores de qualidade que atuem frequentemente na região é requisito mínimo para operar o evento com sucesso. Do contrário, a imagem do destino pode ficar manchada perante o mercado. No momento de escolha dos parceiros de receptivo, é preciso pensar na capacidade de operação; a variedade de produtos que atuam na região a ser conhecida; e a estrutura que o parceiro possui para atender com qualidade às demandas e necessidades de um famtour.

Além disso, os agentes receptivos precisam ter condições para realizar possíveis alterações no roteiro turístico em questão. Pois solicitações de mudanças poderão acontecer ao longo da viagem e o receptivo deverá ter segurança, habilidade de negociação e sensatez para discutir as possibilidades de atendimento à demanda.

Sendo assim, é necessário garantir que as agências que irão executar o famtour já atuem na região há tempo suficiente para garantir a realização com alto nível de qualidade, isto é, considerado aspectos básicos de segurança, conforto, prestatividade, agilidade e eficácia.

É importante destacar que o famtour tenha no seu itinerário a visita a vários fornecedores turísticos que ofereçam serviços de hospedagem e alimentação. Além dos que são consumidos pelo grupo durante a viagem. A intenção é mostrar para os participantes não só os serviços conforme as necessidades básicas do roteiro, mas também uma demonstração ampla de todos os fornecedores turísticos da região.

Concluindo, a operação que é realizada pelo destino turístico onde será feito o famtour é muito trabalhosa e detalhada, envolvendo a colaboração de vários profissionais de variados setores e segmentos do turismo.

O que você deve fazer ao participar de um famtour?

Quando você quer participar de um famtour, quais são seus objetivos? O que é mais importante? Você almeja explorar o destino turístico de forma comercial?

E o que é uma “forma comercial”? É aproveitar as informações que você coletou. Aproveitar a oferta técnica e a oferta turística que é fornecida pelo destino turístico. É ter visão e saber identificar o quanto o produto turístico é atrativo. Saber também as características do destino, o segmento de mercado e as reais necessidades e expectativas do seu público-alvo em relação ao destino turístico.

Dicas profissionais:

  • Preste atenção na execução do receptivo local desde o momento da chegada no aeroporto até o embarque de retorno para a sua região de origem. Seja no atendimento ou na transferência para o hotel, observe a prestação de serviço como um todo.
  • Fique atento aos veículos que serão utilizados e se estão adequados aos roteiros mostrados; verifique se possuem instrumentos de comunicação e equipamentos adequados para determinados passeios que garantam conforto, praticidade e segurança.
  • Observe se o guia de turismo local possui realmente o conhecimento da região, se é pontual e preciso nas informações e comprometimento com o trabalho. Lembre-se que este profissional terá que garantir ou não o atendimento as excursões que você ira conduzir para o destino turístico.
  • É fundamental visitar todas as hospedagens que estão disponíveis para o roteiro. Observe a estrutura e se elas oferecem conforto e serviços de qualidade.
  •  Identifique quais são os hotéis e pousadas com boa localização, avalie o atendimento e o profissionalismo das equipes;
  • Quanto à alimentação, analise a situação dos restaurantes, principalmente se estão de acordo com os padrões de limpeza e preparo que garantam uma alimentação de qualidade.
  • Verifique as condições de atendimento para o público de portadores de necessidades especiais. Locais com infraestrutura adequada e boas condições de higiene, segurança, conforto e qualidade do(s) roteiro(s) disponível (eis) para este público.
  • Nos principais atrativos da região (naturais e culturais), analise as possibilidades de venda, programação estabelecida, horários de funcionamento, capacidade de atendimento, valor e condições de segurança e limpeza.
  • Busque por fornecedores e representantes locais que possam fornecer produtos e serviços no destino turístico.

E você, que é profissional de turismo, já participou de algum Famtour? Observe cuidadosamente todos os detalhes da operação e aproveite a oportunidade que você está tendo de conhecer esse novo destino para aumentar suas vendas. Não se esqueça que famtour não é apenas um passeio é uma atividade profissional que visa a sua capacitação, uma visita técnica. Reflita a respeito disso e bons negócios!


Depois de muito planejamento com o famtour, você merece comodidade para organizar sua excursão, não acha? Venha descobrir como a Turistou pode ajudar a organizar sua excursão!

(52) Comments

    Hi! Do you know if they make any plugins to safeguard against hackers? I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard on. Any tips?

    Thanks , I have just been looking for info about this subject for ages and yours is the greatest I’ve discovered till now. But, what about the bottom line? Are you sure about the source?

    Thanks on your marvelous posting! I really enjoyed reading it, you may be a great author.I will be sure to bookmark your blog and may come back later in life. I want to encourage you to continue your great posts, have a nice holiday weekend!

    Hey there! Quick question that’s completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My blog looks weird when viewing from my apple iphone. I’m trying to find a theme or plugin that might be able to correct this problem. If you have any recommendations, please share. Appreciate it!

    I’m extremely impressed with your writing skills as well as with
    the layout on your blog. Is this a paid theme or did you customize it yourself?
    Either way keep up the nice quality writing, it’s rare to see a nice blog like
    this one nowadays.

    Howdy! I know this is kinda off topic nevertheless I’d figured I’d ask. Would you be interested in trading links or maybe guest authoring a blog post or vice-versa? My site discusses a lot of the same subjects as yours and I feel we could greatly benefit from each other. If you are interested feel free to send me an email. I look forward to hearing from you! Superb blog by the way!|

    It is appropriate time to make some plans for the longer term and it is time to be happy. I have learn this submit and if I may I wish to counsel you few interesting issues or advice. Maybe you can write subsequent articles regarding this article. I want to learn more issues about it!|

    You are so interesting! I don’t suppose I have read something like this before.
    So wonderful to find someone with genuine thoughts
    on this issue. Really.. many thanks for starting this up. This site is something that
    is required on the web, someone with a bit of originality!

    I blog frequently and I genuinely appreciate your information. This great article has truly peaked
    my interest. I’m going to bookmark your blog and keep checking for new information about once
    a week. I subscribed to your Feed as well.

    I’m amazed, I must say. Seldom do I come across a blog that’s equally educative and
    entertaining, and let me tell you, you have
    hit the nail on the head. The problem is something too few folks are speaking intelligently about.
    Now i’m very happy I found this during my search
    for something concerning this. cheap flights http://1704milesapart.tumblr.com/ cheap flights

    Hello very nice web site!! Man .. Excellent ..

    Superb .. I’ll bookmark your blog and take the feeds
    also? I’m glad to search out a lot of useful information right here
    in the publish, we need develop more strategies on this
    regard, thanks for sharing. . . . . . quest
    bars http://tinyurl.com/49u8p8w7 quest bars

    Its such as you learn my mind! You seem to understand so much
    about this, such as you wrote the e-book in it or something.
    I think that you just can do with a few p.c. to power the message house a bit, but instead of that, this
    is excellent blog. An excellent read. I will certainly be back.

    Spot on with this write-up, I absolutely believe that this web site needs a lot more attention.
    I’ll probably be back again to see more, thanks for the advice!

    Hello every one, here every person is sharing these kinds of knowledge,
    therefore it’s nice to read this blog, and I used
    to go to see this weblog every day.

    When I originally commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox
    and now each time a comment is added I get four
    emails with the same comment. Is there any way you can remove me from that service?

    Many thanks!

    Hi, i think that i saw you visited my weblog thus i came to “return the
    favor”.I’m trying to find things to enhance
    my site!I suppose its ok to use a few of your ideas!!

    I believe what you published was actually very reasonable.
    But, think about this, suppose you composed a catchier post
    title? I ain’t saying your information is not good, but what if you added a title to maybe get
    a person’s attention? I mean Famtour: entenda como funciona | Turistou Organize
    is a little boring. You might glance at Yahoo’s home page
    and see how they create article headlines to grab viewers to click.
    You might add a related video or a pic or two to grab people excited about everything’ve got to say.
    Just my opinion, it would bring your posts a little bit more
    interesting.

    If you want to increase your know-how just keep visiting this web page and
    be updated with the hottest gossip posted here.

    We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community.
    Your website provided us with valuable info to work
    on. You have done an impressive job and our entire community will be
    grateful to you.

    Link exchange is nothing else except it is simply placing the other person’s webpage link on your page at appropriate place
    and other person will also do same in support of you.

    Fantastic beat ! I wish to apprentice even as you amend your web site,
    how can i subscribe for a weblog site? The account helped me a
    acceptable deal. I were tiny bit acquainted of this your broadcast offered vivid clear idea

    Have you ever thought about including a little bit more than just your articles?
    I mean, what you say is valuable and everything. But just imagine if you added some great photos or video clips to give your posts more, “pop”!

    Your content is excellent but with pics and videos, this blog could certainly be one of the greatest in its niche.
    Excellent blog!

    Hello! I could have sworn I’ve been to this site before
    but after looking at many of the posts I realized it’s
    new to me. Regardless, I’m certainly pleased I came across it and I’ll be
    bookmarking it and checking back regularly!

    Fantastic blog! Do you have any recommendations for aspiring writers?
    I’m planning to start my own website soon but I’m
    a little lost on everything. Would you propose starting with a free platform like WordPress
    or go for a paid option? There are so many choices out there that I’m completely confused
    .. Any ideas? Many thanks!

    Asking questions are truly good thing if you are not understanding something
    fully, except this post presents fastidious understanding yet.

    That is a good tip particularly to those new to the blogosphere.
    Short but very accurate info… Thank you for sharing this one.
    A must read article!

    Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically
    tweet my newest twitter updates. I’ve been looking for a plug-in like this for
    quite some time and was hoping maybe you would have some
    experience with something like this. Please let me know if you run into
    anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

    I’ve ƅeen exploring for a little bitt for any high-quality articles or blog posts
    in this sort of spacе . Expⅼoring in Yahoo I at last stumbled upon this website.
    Reɑding this informatioon So i’m happy to shⲟw that I have
    a very еxcellent uncanny feeling I found out exactly
    wat I needed. I such a lot no doubt will make certain to do not foгget
    this webb site annd giѵe itt a gⅼance on a relentless
    basiѕ.

    Greetings! I know this is kinda off topic but I was
    wondering which blog platform are you using for this site?
    I’m getting fed up of WordPress because I’ve had problems with hackers and I’m looking at
    options for another platform. I would be awesome if you could point me in the direction of a good
    platform.

    Ꮃе stumbled oνer here fгom a different web address
    and thought I should check things out. I like
    what I see so nnow i am following yoս. Look forward to ⅼooking іnto
    your wеb page repeatedly.

    Hmm it seems like your site ate my first comment (it was extremely long) so I guess I’ll just sum it up what I
    had written and say, I’m thoroughly enjoying your blog. I too am an aspiring blog blogger but I’m still new to everything.
    Do you have any recommendations for rookie blog writers?
    I’d genuinely appreciate it.

    I have to thank you for the efforts you’ve put in penning this site.
    I’m hoping to check out the same high-grade content from
    you in the future as well. In truth, your creative writing abilities has encouraged
    me to get my own, personal blog now 😉

    my blog post … Pussy888 Android

    Pretty great post. I just stumbled upon your blog and wanted
    to mention that I’ve really loved surfing around your blog posts.
    In any case I will be subscribing in your feed and I
    am hoping you write again soon!

    Hi there, after reading this amazing piece of writing i am as well cheerful to share my know-how here with friends.

Leave a Reply